Vandaag

Geschiedenis van Ford

De eerste keer dat een Ford-auto over de Indiase wegen scheurde, was in 1907. Onder de naam Model A was dit niet alleen de eerste auto van de Amerikaanse autofabrikant in India, maar in feite ook de eerste auto die de fabrieken van Ford in 1903 verliet – hetzelfde jaar waarin de Ford Motor Company werd opgericht door Henry Ford in Dearborn, Michigan. De Ford Motor Company, die werd opgericht met de hulp van twaalf investeerders, waarvan John en Horace Dodge de bekendste waren, slaagde er in de eerste tien jaar na de oprichting in om wereldleider te worden op het gebied van de uitbreiding en verfijning van het lopendebandconcept.

In de loop van zijn lange bestaan heeft dit automerk een aantal slimme en cruciale auto-uitvindingen en -innovaties op zijn naam staan, zoals de eerste auto met een voorruit van veiligheidsglas in 1930, de eerste goedkope auto met V8-motor in 1932, de eerste veiligheidsgordels op de achterbank in 1956, kinderveilige deursloten in 1957 en het controlelampje voor de veiligheidsgordel in 1965. Hoewel het al meer dan een eeuw geleden is dat de eerste steen voor het bedrijf werd gelegd, is de familie Ford nog steeds de enige eigenaar, wat het tot een van de grootste familiebedrijven ter wereld maakt. Vandaag de dag wordt de naam Ford Motor Company niet alleen gerekend tot de grootste, maar ook tot de meest winstgevende bedrijven die de wereld ooit heeft gezien.

In India begon de productie van Ford-auto’s pas in 1926. Na ongeveer 28 jaar actief te zijn geweest in het land, moest Ford India Private Limited haar deuren sluiten wegens aanhoudend verlies op de binnenlandse Indiase markt. Dat weerhield de fabrikant er echter niet van om terug te keren naar de Indiase kusten. Door de handen ineen te slaan met Mahindra & Mahindra Limited, een bedrijf van eigen bodem, richtte Ford Motor Company in oktober 1995 opnieuw een dochteronderneming op in India, ditmaal onder de naam Mahindra Ford India Limited (MFIL). Deze joint venture, die begon als een 50/50-partnerschap tussen de twee autogiganten, veranderde al snel in een dochteronderneming met een meerderheidsbelang, 72% om precies te zijn, van de Amerikaanse autoproducent en werd in maart 1998 omgedoopt tot Ford India Private Limited. Momenteel is het volledige belang van deze Indiase tak in handen van de oorspronkelijke Ford-onderneming.

Sinds de terugkeer van Ford naar India in 1995 heeft het bedrijf in totaal meer dan 2 miljard dollar in het bedrijf geïnvesteerd en vandaag staat het op de 6e plaats van de grootste autofabrikanten van het land, na Maruti Suzuki, Hyundai, Tata, Mahindra en Chevrolet. Terwijl het hoofdkantoor is gevestigd in Chengalpattu, Chennai, Tamil Nadu, is de belangrijkste productiefaciliteit van Ford in India, die in staat is 150.000 auto’s te bouwen met twee ploegendiensten en 200.000 met drie ploegen, gevestigd in Maraimalai Nagar, 45 km van Chennai. Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag op de binnenlandse markt en ter ondersteuning van haar plannen om de uitvoer van motoren uit te breiden, heeft Ford India een enorme investering van 72 miljoen dollar gedaan om haar produktiecapaciteit van motoren op te voeren tot 330.000.

Dit vind je misschien ook leuk...