Vandaag

Ford Ranger Raptor X gelanceerd in Australië

Ford Ranger Raptor, een pick-up truck gebaseerd op de SUV genaamd Everest, of zoals wij hem kennen, de Ford Endeavour krijgt nu een paar upgrades die de ‘X’ aan het einde van zijn naam rechtvaardigen. De Ford Ranger Raptor X is op de Australische markt gelanceerd voor de prijs van 61.300 dollar, wat omgerekend neerkomt op 35.04.540 Rs. En voordat u hoge verwachtingen gaat koesteren: nee, de Ford Ranger Raptor R komt niet in aanmerking voor India. Met de ‘X’ suffix, de Ranger Raptor brengt samen met kleine cosmetische veranderingen, mild getweaked interieur, en opgewaardeerd mechanica en cyclus onderdelen.

Het eerste wat opvalt is de kleurstelling, die wordt gecompleteerd door de graphics. De twee zwarte strepen met rode randen beginnen bij de neus van de auto en lopen over de hele lengte, over de motorkap, het dak en de achterklep. Vergelijkbare graphics lopen door op de deuren aan beide zijden en lopen door tot aan het bed aan de achterzijde.

De skid/bash plate upfront is beefier dan de standaard Ranger met 60 procent en krijgt een aluminium afwerking. De body cladding rondom de nieuwe pick-up biedt een brede stance – Ter referentie, de Raptor is breder dan de standaard Ford Ranger dat betekent ook dat het breder is dan de India spec Ford Endeavour. De grille aan de voorkant, mistlampbehuizingen, buitenspiegelkappen, sport/roll-over bar, 17-inch lichtmetalen wielen, bumpers aan beide uiteinden en body cladding zijn afgewerkt in zwart.

De Ranger Raptor heeft een verbeterd (stijver) chassis dan de standaard Ranger modellen en de Raptor X krijgt een verbeterd veersysteem. De achterwielophanging is een schroefset en biedt 205 mm meer veerweg dan het standaardmodel. De voorwielophanging heeft 165 mm extra veerweg. Beide uiteinden zijn voorzien van Fox 63,5 mm schokdempers met variabele dempingsinstellingen. De banden zijn BFGoodrich 33-inch (285/70 R17) die stijvere zijwanden en diepere loopvlakken bieden en speciaal zijn ontwikkeld voor de Ranger Raptor X. De upgrade van alle rijwielgedeelten van de Raptor X heeft geresulteerd in een bodemvrijheid van 283 mm en een doorwaaddiepte van 850 mm. De oploop- en doorrijhoek bedragen respectievelijk 32,5 graden en 24 graden.

Ford heeft in het recente verleden de Mustang op de Indiase markt gebracht. De Mustang werd gelanceerd als een CBU (Completely Built-up Unit) en zelfs met zijn hoge belastingstructuur was de sportcoupé een succesvolle worp op onze markt. Ford zou op de Indiase markt mogelijk de vruchten kunnen plukken van zijn andere lifestyle-product, de Ranger – de pick-upvariant van de Ford Endeavour. Net als de Mustang zal ook de Ranger een hoge belasting ondergaan omdat het aanvankelijk een CBU zou kunnen zijn. Dat zou kunnen betekenen dat de Ford Ranger zou kunnen worden geprijsd in de Rs 60-70 lakh ex-showroom mark, die nog steeds aanzienlijk hoger zal zijn dan de lokaal geassembleerde 2021 Jeep Wrangler. Er zijn foto’s van de Ford Ranger gespot tijdens een test in India die opduiken op het internet, wat ons doet geloven dat de Ranger later dit jaar zijn debuut zou kunnen maken.

Dit vind je misschien ook leuk...